Livet efter cancern.

Direktlänk till inlägg 17 januari 2018

Sjukhusbesök efter fem och ett halvt år

Av Maria - 17 januari 2018 21:33

Hej,


idag besökte jag Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, för förhoppningsvis, sista gången i mitt liv. Jag skulle på ett avslutande samtal, eftersom jag numera är 18 år gammal, där läkaren sammanfattade vilken behandling jag hade fått och hur det har påverkat mig. 

  Jag har haft en del ångest över att behöva åka dit igen, efter ungefär fem och ett halvt år. Senast jag var där så var det på min sista behandling, 20 juli 2012. Då var jag ganska säker på att jag inte skulle behöva återvända dit, blev inte riktigt så. Men som tur var så var det bara ett samtal, inget annat.

  När jag kom dit, fick jag rejält med ångest, som höll i sig tills jag kom in till läkaren, sen började det släppa lite. När jag får ångest så får jag en riktigt obehaglig känsla, och det känns som jag har svårt att andas, när jag egentligen inte alls har det. Det känns tungt på något vis. Jag har en del problem med ångest, som jag är övertygad kommer ifrån min cancerdiagnos. Jag har gått till kuratorer och psykologer, och hoppas på att det blir bättre, och det blir det nog så småningom, jag är positiv. Läkaren jag pratade med idag uppmuntrade mig också till att få en bra kontakt att prata om, för ångesten går att bli av med, sa hon. Och det tänker jag lita på, för jag tänker vara positiv, och för då vet jag att jag har ett mål, och att målet går att uppnå. 


Det är ändå bara fem och ett halvt år sedan jag var sjuk, och jag mer eller mindre bodde på sjukhuset. Men när jag gick in där idag, kändes det så avlägset, men ändå ångestfyllt. Det såg precis likadant ut som då, men ändå inte. Det kändes annorlunda på något vis. Det är inte så länge sedan jag var där, men det kändes ändå som det. Som om det var i ett annat liv eller något. 

  Det var riktigt jobbigt att gå in där idag, på grund av alla dåliga minnen och ångest och så, men jag tror ändå att det var bra på något plan, att vara där. Så jag kan släppa det. Jag behöver inte åka tillbaka dit, och det är otroligt skönt.


Jag kan se ljuset i tunneln.

Maria <3

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 10 mars 2020 17:55

Hejsan, det var ett bra tag sedan. Två år sedan om jag inte minns fel. Mycket har hänt sen sist. Jag har hunnit fylla tjugo år och befinner mig numera i Bolivia med bibelskolan "Testa Mission" med missionskurs. Här har jag befunnit mig sedan i sept...

Av Maria - 17 februari 2018 19:00


Hej,   Eftersom att det var Internationella Barncancerdagen i torsdags, den 15 februari, så valde jag att dela min berättelse, och dessutom samla in pengar till Barncancerfonden. Detta gjorde jag via Facebooks funktion där man kan skapa insamling...

Av Maria - 9 januari 2018 20:00

Hejsan,   jag tänkte bara berätta för er att jag numera är 18 år sedan oktober, och att jag i november tog körkort! Det är en sån frihetskänsla, att ens föräldrar inte längre behöver köra runt på en, utan att jag kan köra själv. Samma dag som j...

Av Maria - 15 oktober 2017 16:49

Hej,   Jag tänkte bara uppdatera er lite grann som har hänt i mitt liv det senaste året. I början av sommaren så valde jag att klippa av mitt väldigt långa hår, som jag sparat i fem år, och skänka det till perukmakarna i Stockholm. Jag känner a...

Av Maria - 13 juni 2016 13:41


Hej.   Jag är verkligen ledsen för att jag inte har skrivit på ett år. Jag har ingen lust med det så det blev så. Jag har börjat på gymnaiset och jag går Humanistiska programmet. Det är väldigt roligt och jag har fått en bra klass. Barretstown ...

Presentation


Hej! Jag heter Maria och är 20 år gammal.
Jag har haft osteosarkom, en tumör (cancer) i mitt knä. Nu har jag en invändig protes, all cancer är borta. Jag var sjuk från oktober 2011 till juli 2012. Här uppdateras inte mycket, men bloggen uppdateras ibland

Fråga mig

45 besvarade frågor

Ung cancer shop

  

Detta armbandet har jag köpt på www.ungcancershop.se köp en du oxå! :)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Språk

Nedräkning


Ovido - Quiz & Flashcards